Albulské Alpy: Piz Üertsch 3267m.

06.10.2014
albulske-alpy-piz-Üertsch-3267m-

Švajčiarsko - Graubunden - Engadin - Albulapass

Alpy v okolí švajčiarskeho turistického centra St. Moritzu 1800m. ponúkajú neprieberné množstvo cieľov. Aj keď pozornosť väčšiny návštevníkov sa upiera na oblasť Berniny, zaujímavé kopce sa týčia na všetky strany.

Cesta cez Albulapass 2312m. slúži nielen na spojenie údolia Engadinu so zvyškom Švajčiarska ale výškové metre pohodlne vystúpané v aute nás priblížia aj k pekným vysokohorským túram. Najvýraznejšou dominantou spomedzi kopcov týčiacich sa nad Albulapassom je práve Piz Üertsch 3267m., týčiaci sa nad sedlom v bezprostrednej blízkosti.

cestou_na_Albulapass_vidno_oba_dnešné_vrcholy

Na túto túru štartujem priamo z parkoviska pri Albula Hospiz, kde je možnosť sa občerstviť aj najesť. Poza budovu vedie značkovaný chodník do sedla Zavretta 2901m. oddeľujúce Piz Üertsch a Igl Compass 3016m.. Značkovaný chodník aj rýchly postup ma zlákajú najprv na vrchol Igl Compass. Odmenou za zachádzku sú parádne výhľady.

Vraciam sa späť do sedla a začínam vystupovať strmou suťou do sedla. Tu už žiadny chodník ani značka nevedie. Prechádzam cez snehové polia a hľadám čo najlepšiu možnosť dostať sa na hrebeň. V pohyblivej suti nevydržia dlho žiadne stopy a tak si trasu postupu vyberám sám. Takto to mám najradšej. Vychádzam na hrebeň.

Odtiaľto už je orientácia jednoduchá - po ostrom hrebeni na vrchol. Prichádzam ku exponovanej časti hrebeňa. Tu nachádzam dokonca farebné značky označujúce ideálny postup. Čoskoro prichádzam ku kľúčovému úseku. V strmom komíniku tu visí fixné lano. Po dôkladnej obhliadke leziem hore popri lane, nechytám sa ho. Podobné fixy môžu byť zradné, hlavne na takýchto menej navštevovaných túrach.

samospúšť_na_Piz_Uertsch_3267m.

Kľúčové miesto výstupu má obtiažnosť III. - dodám len, že je to poctivá trojka, a kto má chuť si ešte zaliezť nájde troječku aj ďalej ale na miestach, ktoré sa už dajú pekne obísť. Na vrcholovom hrebeni si vychutnávam výhľady, najvďačnejším pohľadom je určite ten na Piz Kesch, z ktorého som práve tento vrchol fotil minulú jeseň. Teraz vznikne aj protismerné foto, v kopcoch moja obľúbená disciplína :)

Zostup na druhú stranu po prelezení exponovaného vrcholového hrebeňa už prebieha jednoduchším terénom, aj keď občas treba použiť aj ruky. Po zostupe do sedla odbočujem vpravo po suti smerom na Albulapass. Trasu si vyberám po suti a chodníčkoch ktoré vyšliapali pasúce sa kravy. Na značku sa pripojím až nad Hospizom a uzatvorím tak okruh. Všadeprítomné svište mi spríjemňujú krásnu cca 4,5 hodinovú túru s prevýšením 1300 metrov.

Fotky Albulské Alpy: Piz Üertsch 3267m.