Dolinou Kúr na Suchý

26.10.2011
dolinou-kur-na-suchy

Dolina je jednou z možností nástupu na hrebeň Krivánskej Fatry zo severu, zo Žilinskej kotliny. Vedie ňou modrá značka z Krasnian do sedla Prielom (medzi Malým Kriváňom a Stratencom).

Krasňany sú pre „cezpoľných“ trochu od cesty, takže kto vyskočí z vlaku či busu na hlavnom ťahu v Strečne, môže najprv využiť žltú značku zo stanice, ktorá sa v ústí doliny na modrú pripája. Vedie najprv okolo malého zatopeného lomu nad Nezbudskou Lúčkou. Celkom pekne je tam, nebyť odpadkov všade, kam oko dovidí. Potom podhorím, striedavo lúkami a okrajom lesa, pomedzi množstvo chatiek. V lese je smer jasný, na lúkach sa chodník často stráca vo vysokej tráve a treba trocha pošpekulovať, kým človek trafí ten správny smer. Ale značky väčšinou v diaľke vidieť. Cesty vedú zdola z kotliny do hory, teda skôr krížom cez značku. Na poslednom úseku je to už cez lúky skôr intuitívne od stromu k stromu, ale ústie doliny je priamo vpredu, zablúdiť sa nedá.

V doline stará asfaltka, potok skáče cez skalné prahy a malé pereje, v lese za každou zákrutou trčí nejaké bralo, príjemne sa šliape. Cesta sa mení na chodník korytom potoka po nejakej pol hodinke. Po chvíli sa ale dvíha nad dno doliny a naberá sklon. Prudko zahýba doľava do protismeru. Chodník akoby sa chvíľu nevedel rozhodnúť kadiaľ. Ale nakoniec znovu zákruta, tentoraz nazad do správneho smeru doprava a priamo hore, riadne strmo po spádnici. Ešte prechod cez lúku so senníkom a o chvíľu je chodník von z lesa. Zároveň sa jeho sklon zmierňuje. Tu sa otvárajú prvé výhľady – zatiaľ len na Príslopok vpredu (spoza neho trčí vrchol Malého Kriváňa) a na Stratenec a Suchý vpravo. Z malej plošiny vpravo od chodníka vidno celú dolinu aj so Žilinou v pozadí. Ideálne miesto na oddych.

Posledný úsek výstupu na hrebeň vedie striedavo lesom a zarastajúcimi lúkami, so stále lepšími výhľadmi na vrcholové časti Krivánskej Fatry. Pribúda kosodrevina, tesne pod sedlom chodník traverzuje ponad záver Belianskej doliny. Kysucká vrchovina na severe je ako na dlani, tak isto bočné hrebene, ktoré vybiehajú spod Kriváňov na sever – vidno ich vľavo vpredu.

Takto je to zo stanice v Strečne do sedla Priehyb asi 4 – 4,5 hodiny. Presun na Suchý trvá asi hodinu a je to jedna z najkrajších častí hrebeňovky - bralnatý terén, miestami exponovaný, kde treba použiť aj ruky a okrem toho sa treba často pretláčať s kosodrevinou. Odmenou za námahu sú početné plošinky s výhľadmi. Pri pohľade dozadu dominuje Malý Kriváň. Zo Suchého je to potom na obe strany (do Strečna alebo do Kľačian) niečo medzi 2 a 3 hodinami zostupu.