Driekyňa MTB: veľký a malý okruh

17.07.2014
driekyna-mtb-velky-a-maly-okruh

Banská Bystrica má výhodu: za 5 minút z mesta v lese, na bajku to platí dupľom, veď domorodci vedia... Aj dolinku Driekyňa pri Ľupči poznajú, aj ako sa tam poza Hron dá z BB jednoducho dostať. Pre cezpoľných mám takýto tip: na Uhlisku obrovské parkovisko pri Hrone, tam treba začať. Smerom na východ, najprv po hrádzi, potom popri záhradkách, cez Šalkovú a tak ďalej až k smerovníku v ústí doliny. Väčšinou v tieni lesa, príjemne húpavo hore - dolu. V podstate sa stačí držať zelenej turistickej, ale aj nejaké cykloturistické „céčka“ je vidieť. Chodím sem často, najmä keď treba pohodovo „vytočiť“ náročnejší tréning. Inak tá zelená je celá až na Poniky vhodnejšia na bajk, na pešo je to dosť nuda po tých cestách.

V ústí Driekyne pri smerovníku je niekoľko možností, jedna z nich (so spoločnou časťou trasy) je v podobnom článku TU . Dnes to ale budú dva okruhy. Najprv taký menší a strmší, ktorý začnem aj uzavriem priamo tu v ústí Driekyne. Je jednoduchý, v podstate na každej odbočke sa treba dať doprava. Na mapke je značený žltou. Väčší okruh (červený) začína od smerovníka rovnako, ale ide celou Driekyňou až nad Ponickú Lehôtku. Až tam hore sa točí doprava, aby sa po peknom zjazde lúkami (sú tam dva varianty) na chvíľu spojil s malým okruhom, znovu ho opustil a aby po finálnom zjazde hrkotavou lesnou cestou skončil zas na ceste pri Hrone, ale už bližšie k Bystrici, v ústí Veľkého Plavna:
Žltý_je_malý_okruh,_červený_veľký,_bodkovaný_je_jeho_variant
Malý okruh: všetko pohodové a široké lesné a lúčne cesty s výnimkou posledného zjazdu po zelenej nazad k smerovníku. Lebo tá vedie trochu strmšie lesom, miestami po užšom chodníku, mierne technické je to (korene a kamene pod lístím na niektorých miestach). Ale dá to aj „bajkerova frajerka - začiatočníčka“ :-) Len začiatok okruhu je v prudších stúpaniach teraz trochu menej príjemný, lebo nedávno cestu vysypali makadamom a ten ešte nie je ujazdený, dosť to na ňom odskakuje.
Väčší okruh: na začiatok príjemné, pozvoľné stúpanie celou Driekyňou, ktorá sa na hornom konci otvára a pristrmuje. Hore nad Lehôtkou fotogenická, zvlnená, lúčnatá krajina s výhľadmi, taká „cykloturistická“, dá sa tu po rôznych cestách motať do aleluja :-) Dve z ciest vedú pekným zjazdíkom po lúkach k samote Ratajová v strede kotlinky zvanej Pôlč. Tam sa pripája malý okruh a pri vjazde do lesa znova aj zelená turistická značka. O kus ďalej, za starou drevenicou (kde zelená a malý okruh odbočujú doprava) už len rovno po ceste treba valiť, do záverečného „hrkotavého“ zjazdu. Lebo zo zdanlivo rovného povrchu zvážnice toho dosť trčí a v tieni lesa to nie je vždy vidieť. Tu by lepšia bola dáka žehlička ako hardtail :-) Dole v Plavne sme za pár minút.

A z ústia Veľkého Plavna už len nazad do mesta ponad Hron, v ústrety zapadajúcemu slnku. Lebo podvečer je na týchto miestach najkrajšie. Alebo realistickejšie: cez deň v práci treba pobudnúť, niekedy aj cez víkend :-)