Fotostory: Fascinácia MTB

02.06.2016
fotostory-fascinacia-mtb

Jeden veľký mountainbikový časopis uverejnil článok s názvom: „Duša horskej cyklistiky“. Išlo vlastne o fotoreportáž. Niekoľko významných fotografov do nej prispelo svojimi fotkami na tému „podstata MTB“. Skvelé zábery hodné profesionálov som si vychutnal, ale najviac ma upútali krátke popisy pod nimi. Stálo tam okrem iného vždy meno fotografa a meno/á jazdcov, ktorí pózovali v super záberoch. Priznám sa, že som trošku aj závidel tým fotografom, ktorí so svojou super technikou mali možnosť nafotiť tých pózujúcich bikerov. Určite to neboli náhodné zábery, vzniknuté jedným „cvaknutím“.

Redaktor nemeckého Bikemagazínu na tému:“Fascinácia MTB.“ napísal: „Neexistujú žiadne definície, je len množstvo výpovedí.“ Tak som sa rozhodol vám ponúknuť jednu z nich. Zrodenú z fascinácie a nadšenia ale aj z potu a námahy...

Moje prvé fotografické pokusy som absolvoval v Dolomitoch, kde som strávil tri letá. Na túry som chodil bohužiaľ sám a rýchlo som zistil, že takto to ďalej nepôjde.  Na tých záberoch mi chýbal pohyb, akcia...

Dolimity_-_panoráma_ešte_bez_bajkera

A tak som začal experimentovať so samospúšťou, ako napríklad tu na Monte Cherz nad Corvarou. „Tak to som si teda navaril!“ pomyslel som si, keď som pobehoval medzi statívom a bikom, pokúšajúc sa urobiť ten správny záber.

Dolomity,_Monte_Cherz_nad_Corvarou

Nevzdával som sa, motivácia podeliť sa o zážitky a pocity bola veľká a tak som neváhal obetovať svojmu novému koníčku čas a energiu. Často som pri tom stratil pojem o čase a z túry som sa vracal len tesne pred zotmením. Podobne to bolo aj pri večernom zjazde zo sedla Eisjochl (2890). Spoločnosť mi tu robili už len všade pobehujúce svište, ktoré vyliezli z dier očakávajúc, že turisti už budú dávno v doline

Eisjochl

Postupne som si na fotenie so samospúšťou zvykol a s výsledkami som bol čoraz spokojnejší. Nafotiť zábery ako napríklad tento zo stúpania na Schaubachhütte s výhľadom na Königspitze

mi už nezabralo veľa času a energie a ja som si mohol vychutnať túru, alebo takto usporený čas venovať ďalšiemu foteniu.

Konigspitze_a_Sulden

Tento úžasný zjazd z Piz Chavalatsch som si mohol vychutnať aj na jeden záťah, ale ja som už vedel presne čo chcem a dnes si ho môžem pomocou takýchto záberov vychutnávať stále znovu a znovu.

Chavalatsch

Postupne som sa odvažoval na stále náročnejšie kúsky. Chcel som, aby bol na fotke popri peknej panoráme aj pohyb, pokiaľ možno čo najextrémnejší. Tento kúsok sa mi podaril vo Val Trela neďaleko Livigna. Túto fotku cvakol ten, čo sa tam dolu spúšťa na bicykli. Podarila sa na druhý pokus. Žiadna iná fotografia (z tých čo som v ten deň urobil) neodráža presnejšie tie úžasné pocity z jazdy po supertrailoch.

Livigno

Nie vždy sa však do záberu trafím hneď na prvý pokus, ako to bolo aj pri zjazde z Madritschjochu (3125).

Madritschjoch

Nafotiť pár fotiek mi však nestačí. Cieľom, trochu trúfalým je vždy urobiť reportáž z celej túry. Niekedy sa to podarí viac, inokedy menej. Zdokumentovať príbeh o peknej túre, alebo o fascinácii z jednej úžasnej činnosti.

Livigno

Nie som však nijako nadšený, že musím fotiť stále len seba a preto využívam každú možnosť odfoťiť aj niekoho iného. Tejto fotke sa nemec Rainer veľmi potešil, keď som mu ju poslal v plnej kvalite. Stretli sme sa večer vo Val Mora, mali sme spoločnú cestu, tak sme išli ďalej spolu. V závere stúpania sme sa vynorili z tieňa a ja som začal cítiť šancu na dobrú fotku. Šliapol som do pedálov, trochu som mu ušiel, rýchlo som vytiahol foťák a cvak. S tepom okolo 180 som ho rýchlo vyfotil.  Muselo to vyjsť na prvý pokus, večer o ôsmej sme už mali obaja dosť a na nejaké pózovanie veru nebol čas.

A na záver takáto "momentka" jej odfotenie totiž muselo trvať len moment :) Stúpanie na passo Gallo. 8 hodín večer. Vraciam sa z veľkého okruhu cez Livigno, už tri hodiny som nikoho nestretol, kvôli zosuvu pôdy som sa musel takmer vrátiť, nakoniec som však predsa našiel obchádzku a tak si už bez stresu vychutnávam zapadajúce slnko. K autu mám ešte hodinku, dnes to bude 11 hodín v sedle...

Pri túrach nejde o výkony ale o pocity, zážitky... ale je to niekedy práve výkon, ktorý vám ich pomôže zažiť :)

Takže príjemnú jazdu!

(Článok vyšiel v tlačenej podobe pred rokmi v časopise Cyklomag)

doplnené o nové "selfíčka"

Fotky Fotostory: Fascinácia MTB

RE: Fotostory: Fascinácia MTB
Jaraba 02.06.2016
Tak za toto ťa fakt obdivujem (už dlho)! Aj za toľké hodiny v sedle, no ten člnkový beh medzi statívom a bajkom si už vyžaduje riadne zanietenie pre vec. Inak, mal by si častejšie nosiť také výrazne farby, vyzerá to na fotkách super ;o)