Livigno MTB - Val Viola + VIDEO

04.08.2010
livigno-mtb-val-viola-video

Val Viola - túto úžasnú dolinu na hranici Talianska a Švajčiarska som tu už spomínal. Preletel som vtedy cez ňu rýchlo, nemal som veľa času. Vraj nádherný singltrail zo sedla ku jazeru (obe Viola) som vtedy netrafil a zbehol som peši s bajkom na pleci po nezjazdnom turistickom chodníčku.

Prešlo pár rokov a nastal čas odplaty.

Tohto roku som v Livignu s novou partiou a najhlavnejšia vec, ktorú sme minulý rok nestihli je práve okruh cez Val Violu.

Vyrážame na bajkoch už z Livigna a naším cieľom je celodenný náročný okruh. Prvé stúpanie na Passo D´Eira sme dali po asfalte, niektorí si pomohli lanovkou. Hore sme sa dali znovu dokopy a vychutnali si singltrail nad dedinkou Trepale. Vraj je to najvyššie celoročne obývaná obec v Alpách.

Zjazdíkom po streche tunela sme sa napojili znovu na asfaltku. Prišlo závažné rozhodnutie:  passo della Vallaccia (2614) bol náš pôvodný plán. Masy snehu hore a nie najlepší vývoj počasia nás prinútili pre variantu cez passo Foscagno (2291). Znovu asfaltový výšlap, hore prechádzame cez colnicu oddeľujúcu bezcolnú zónu a púšťame sa kúsok dole po asfalte.

Tu využijem znalosť terénu a odbočujeme vľavo, okolo piknikovej zóny sa púšťame do zjazdu v teréne. Určite lepšia varianta ako zjazdovať po asfalte cez tie tunely a galérie. Tento zjazd končí na štrkovom traverze ponad dolinu Val di Dentro. Ním sa dostaneme až ku ústiu doliny Val Viola.

Začíname stúpať, najprv asfalt a potom už štrková cesta. Nádherné výhľady na gýčovú krajinu, pomerne ľahko nastúpané výškové metre a v hlave radosť zo zjazdu, čo nás čaká. Prechádzame okolo jazera, všade naokolo len pasienky a tráva. Táto krajina bola už kedysi dávno dokonale vyklčovaná. Chov dobytka bol jediným zdrojom obživy.

Zastavujeme na križovatke, občerstvíme sa a návštevu chaty tentoraz vynecháme. Niekoľko serpentím a blížime sa k sedlu.

A teraz POZOR! Prichádza kľúčový moment! Treba správne odbočiť. Rovno vedie turistický chodník, na ktorý ma kedysi naviedol sprievodca od nemca Achima Zahna. Odvtedy, čo ho písal sa však veľa zmenilo.

Passo Viola (2455) bolo už dávnejšie na hlavnom ťahu viacdenných bikových prechodov tzv. Transalp. Problém bol, že turistický chodník tu je na úseku od sedla ku lago Viola na švajčiarskej strane nezjazdný. Logický postup očami Slováka by bol: Zakázať!!! Logický postup očami Švajčiara: Vyrobiť pre bajky zjazdný chodník!!!

Pred vrcholom stúpania z Talianskej strany treba mať hlavu hore a neprepásť prudkú odbočku vpravo. Je tam šípka označujúca cyklotrasu. Trochu zavádzajúci môže byť smer. Chodník sa tu prakticky otáča späť. Po chvíli sa však obtočí okolo kopčeka a orgie sa môžu začať...

Vychutnajte si VIDEO, ja radšej pošetrím slovami...  V doline sa oplatí určite zachádzka k Lago Saoseo. Vraj jedno z najkrajších jazier v Alpách. To posúďte podľa fotiek. Zabudnite na plávanie, ten plavec na fotkách a vo filme je z iného levelu...

Pri zjazde v doline ešte stojí zato spomenúť chatu s názvom bikehotel. Pred ňou je dokonca malá dielnička, kde majú všetci k dispozícii náradie na opravu bajkov.

Okruh zakončujeme asfaltovým stúpaním na Forcola di Livigno (2315). Štyri stúpania (tri asfaltové) a všetky zjazdy v teréne, cca: 2200 nastúpaných metrov. To je naša bilancia dnešného dňa. Ani tie brody studeným potokom v zjazde do Livigna to nemôžu pokaziť.

foto: Ivka Meriačová, Martin Bartoň

Fotky Livigno MTB - Val Viola + VIDEO

Rob 04.08.2010
totalna chutovka Mato

Martina 04.08.2010
chrum chrum

lidumil (tom.hroch@seznam.cz) - 05.08.2010
To je bomba, aspoň víme, co krásnéího nás tam příští rok čeká :-)

Peter (peter@sportmarkovic.sk) - 08.09.2010
Veľmi pekné rad si tam pôjdem zajazdiť škoda že to túto sezónu už nevydá.....

mates 21.08.2012
Pekná túra aj keď značná časť je po asfalte. Zo stúpania na Forcola di Livigno sa dá pravdepodobne ušetriť nejakých 300 výškových metrov. Na mape je značený traverz na La Rosa, my sme však pre nedostatok času, únavu a nechuť zariskovať zvolili istotu cez asfalt. Z tých istých dôvodov sme nepokorili ani chutne vyzerajúci singel La Stretta ktorý je variantou zjazdu z Forcola di Livigno smerom na Livigno. IMHO oplatí sa zostať radšej pri Lago Viola ktoré je nemenej pekné a hlavne človek nemusí robiť žiadnu zachádzku s nosením biku :).