Malý Šturec na bajku

06.05.2011
maly-lturec-na-bajku

Horský prechod z Banskej Bystrice do Turca po asfalte pozná väčšina ľudí aspoň z dopravného servisu. Ale paralelne s hlavnou cestou vedie tá pôvodná, kedysi sa jej hovorilo medená. Inak Malý Šturec preto, lebo cez neďaleký Veľký vedie podobná stará cesta, ktorou sa chodilo voľakedy z Bystrice na Liptov, kým ešte nebola asfaltka cez Donovaly. Ale o tej inokedy.

Odbočka_k_tunelu

Cesta, o ktorej je reč, sa od hlavnej odpája kúsok nad železničnou stanicou Harmanec – jaskyňa (nejakých 600m n.m.) a dva kúsky od parkoviska pri jaskyni. Najprv sa chvíľu mierne vlní dolinou po vynovenom asfalte (pozor na brešúcich achilovkárov, strážiacich lesnícke kone), naberá sklon, míňa rezerváciu Harmanecká tisina, najdlhší železničný tunel u nás, skalné bralá vpravo, vľavo, prosto je čo obzerať. Za podjazdom medzi tunelmi sa mení na šotolinovú a opúšťa zelenú značku prudkou zákrutou doľava. Tu je to asi najkrajšie, o chvíľu aj najužšie pomedzi bralá a trochu strmšie. Pozor na „autoturistov“ – je to zároveň prístupová trasa k horskému hotelu Kráľova studňa. O kus vyššie na križovatke so Zalámanou dolinou treba prehodiť bajk cez rampu, nasleduje pár stoviek strmých metrov, ďalší malý kaňon a dolina sa otvára, sklon sa zmierňuje. Tu už ťažia (a hlavne zvážajú) drevo, podľa toho cesta miestami vyzerá. Vľavo nad hlavou hučia autá, vpredu v diaľke vidieť senník a vysoko nad ním v záreze ďalšiu cestu na Kráľovu studňu, tentoraz tú zo sedla. Za senníkom sa cesta skrúca doľava do bukového lesa a niekoľkými strmými serpentínami stúpa do sedla. Že sa blíži parkovisko je jasné, hádajte podľa čoho :-(

Komfort_na_turčianskej_strane

Hore v sedle (približne 900m n.m.) sú dve možnosti, ak nerátame asfaltku: po zvážnici smer Kráľova studňa alebo pokračovanie starou cestou (inak žltá TZT) dole kopcom. Na začiatok len jedna serpentína, pozor na konáre pod hrubou vrstvou bukového lístia. O chvíľu je to už ale len rovný zjazd dolinou Bielej vody po čoraz civilizovanejšej lesnej ceste, spestrí to prejazd okolo ústia vetracej šachty toho nášho najdlhšieho tunela. Riadny komín je to! Bystrická strana cesty je vďaka bralám pestrejšia a strmšia, toto je na taký rodinný výlet. Cesta ústi na hlavnú pri horskom hoteli Bartoška, kúsok nad železničnou stanicou Čremošné. Posledný kilometer je to dokonca do kopca, kto by to čakal?

Celé sa to dá prejsť tak za 60 – 90 minút a aj na krosovom bicykli. Žiadna technicky  náročná vec, preto kvôli výhľadom ďalej do krajiny sa oplatí urobiť si výpad zo sedla po červenej smerom na Kráľovu studňu. Čo je ale hlavné, len kúsok pod oboma koncami cesty sa dá z hlavnej odbočiť, čím sa spríjemňujú možnosti prechodu od Bystrice do Turca takmer bez použitia rušnej cesty. Na bystrickej strane je to odbočka popri horárni hneď naproti železničnej stanici Harmanec – jaskyňa, vedie až na Kordíky. Na turčianskej strane je to začiatok Cesty SNP (smer Čremošné) pri ústí Žarnovickej doliny, asi 2km pod stanicou Čremošné. Na zorientovanie odporúčam mapu lesných ciest http://lvu.nlcsk.org/LC/

Fotky Malý Šturec na bajku

Rišo B. 08.05.2011
Pekný turistický tip

Vladimír Kobza (vladimir.kobza@gmail.com) - 09.05.2011
Túto lesnú cestu s obľubou využívam pri prechodoch červenou hrebeňovkou, či už v smere na Flochovú alebo na Kráľovu studňu. Keďže v Sedle Malý Šturec nie je autobusová zastávka, tak väčšinou sa cieľ (resp. východisko) túry posunie do Horného Harmanca. Okrem toho, že táto cesta je vhodná alternatíva ako sa vyhnúť hlavnej ceste, tak je aj zaujímavá (keďže vedie popri vstupnom portáli najdlhšieho 4,7 km dlhého tunela a tiesňana pri vstupe do Zalámenej doliny tiež stojí za to).

Vladimír Kobza 20.05.2011
Aktuálna informácia. V prvej polovici roka 2011 značkári vyznačili aj bystrickú časť tohto úseku, teda úsek Dolný Harmanec - Vodný žľab Rakytovo - Horný Harmanec - Veľký tunel - Zalámaná dolina, rázc. - Sedlo Malý Šturec. Trasa je vyznačená žltým miestnym značením. Druhý (turčiansky) úsek Sedlo Malý Šturec - Čremošné bol žlto vyznačený ešte v minulom roku, tak ako to tu už bolo spomínané.

dusan.ko (dusan.ko@azet.sk) - 06.06.2011
šiel som z oboch strán, minulý rok. Krásna trasa.

fragma (tomas.nemsila@gmail.com) - 23.07.2011
Úsek zvážnice Zalámaná dolina,tiesňava-Malý Šturec (od rampy po sedlo a späť) som zachádzkovo objavil pri návrate z pešej prechádzky Veľký tunel-Túfna-Nad Túfnou (zelená TZT)-Zalámaná dolina-H.Harmanec. Budúci týždeň prejdem Bartoška-Šturec (žltá TZT 2010)-zvážnicou do Zalámanej (od 2011 značenej žltej miestnej TZT:)-Tunel-H.Harmanec-Dekrétova jaskyňa (mal by byť už chodník k nej)-dole k žľabu Rakytovo popri kaskádach-Dolný Harmanec (bus 601454, vlak podvečer, diaľkáč 15:55x). Inak v novodobej histórii si krátky čas pamätam aj bus zastávku v sedle (s časmi skôr od Turca). Dnes už ostáva len zastávka Čremošné, "Čierna voda" pre SAD Lučenec (z BB 7:40x ZA, 6:55 denne Ostrava, späť 15:32x, Hríbik s časmi pre Turiec), ktorá je ale od Bartošky pešo vzdialená 40 min., od žst. 20 min. za ústím Žarnovickej doliny pri TIM zelenej TZT na Flochovú, v blízkosti železničné viadukty. Chcem si ešte "užiť" žst. Čremošné vlakom 11:01x z BB, vlaky od decembra tam v smere od BB budú všetky prechodiť (naspäť len 10:14a, 18:16 denne), podobne bude na tom (už je) aj Dolný Harmanec.

Igor Líner (iliner@upcmail.sk) - 11.08.2011
Pekný pojazd. Ani som nevedel, že som sa objavil vo fotoreporte z Vášho tripu. Zelená vetrovka pri odbočke na tunel. S parťákom sme sa vracali z Královej studne.

Ripo 11.08.2011
Hej rýchlo som to zneužil, aby všade nebola len červená :-) Vďaka za pózovanie, dúfam že to nevadí...