Memoriál Ing. Jozefa Psotku, 30. ročník

13.10.2014
memorial-ing-jozefa-psotku-30-rocnik

„Pobyt vo výškach je pre nás akousi očistou a odpútaním sa od zeme, dostávame krídla. Žiaľ, na ceste nadol krídla zväčša odkladáme.“
Jozef Psotka

Dočkali sme sa. Jubilejný 30. ročník obľúbeného a na Slovensku určite aj najstaršieho horského behu prebiehal už klasicky druhú októbrovú sobotu, a to na počesť výnimočného horolezca, športovca a človeka Juzeka Psotku, ktorý tragicky zahynul 18. októbra 1984 pri zostupe zo strechy sveta (Uvádzam len preto, lebo sa našlo veľa takých čo nevedeli a v sobotu ráno pri krátkej ankete STV sa len vyčudovane pozerali). Dalo by sa povedať, že „Triple X“ ročník sa niesol v znamení bežeckého boomu, čo sa horských behov týka, a ten neobišiel ani tieto preteky. Celkovo outdoor športy sú dnes prudko ,,in“ a návrat k prírode poníma každý inak a iným spôsobom. A veru dalo sa na trati aj mimo nej vzhliadnuť kadečo, čo až tak celkom outdoor nebolo :-) Ale poďme k pretekom.

30. ročník okrem okrúhleho jubilea bol aj rekordným, čo sa účasti týka. Na štart sa postavilo okolo 180 pretekárov. Okrem ortodoxných účastníkov sa nazbierala ďalšia stovka, ktorá si prišla vyskúšať tento beh, ktorý je svojím systémom časoviek na Slovensku jedinečný. Horský hotel Sliezsky dom zapraskal vo švíkoch a z piatka na sobotu bol obsadený do posledného miesta: postele, kreslá, dokonca ani na rohožku by sa už nikto nezmestil.

Ráno bolo rušno už pred východom slnka. Autá usilovne vyvážali ďalších behuchtivcov a vďaka krásnemu počasiu aj celú armádu horských vodcov a ich klientov, mieracich kam? Áno, na Gerlach :-) Prebehla krátka ,,bojová porada“ a bolo rozhodnuté. Pobeží sa klasika, bez povinného výstroja. Časové limity ostali dlhšie, vďaka ideálnemu počasiu sa totiž predpokladal zvýšený výskyt turistov na meter švorcový.

Táto hypotéza sa samozrejme ukázala ako opodstatnená a tak sme sa pri zápchach v Prielome a v Studených dolinách nemuseli v strese triasť, či to všetko stihneme. Štartovať sa začalo o 9:00 po troch kusoch, vždy v minútových odstupoch. Najprv muži, potom ženy a veteráni. Počasie bolo vynikajúce – ideálne bežecké. Povrch suchý, bez snehu dokonca aj v sedlách a na severných stranách, takže sa to dalo púšťať naplno, bez obáv či sa niekde šmyknete alebo zosypete.

Jedinou nevýhodou boli davy turistov, pomedzi ktorých bolo treba slalomovať, ale dalo sa to zvládnuť. Posledná časovka z Hrebienka na Sliezsky dom bola zaliata slnkom a na môj vkus až moc horúca, ale zase na behanie lepšie ako pol metra snehu a ľad.

Do cieľa sa postupne dostavili všetci zúčastnení. Výsledky sa vyhlasovali klasicky večer. V celkovom poradí vyhral Milan Madaj pred Matúšom Vnenčákom a Poliakom Marcinom Swiercom. V ženskej kategórii tentokrát vyhrala Poľka Anna Figura pred Zuzanou Dudášovou a Lenkou Hiklovou. Výsledky a časy podľa jednotlivých kategórií si môžete pozrieť na stránke James-u. (odklik dole)

Klasickému tímu organizátorov sa za predchádzajúcich 30 rokov podarilo dotiahnuť úroveň pretekov na celkom slušnú úroveň a tak organizácia tohoto jubilejného ročníka dopadla na jednotku, za čo organizátorom patrí uznanie a vďaka. Uvidí sa, aký bude osud ďalších ročníkov.

Kvôli veľkému záujmu o tieto preteky sa uvažuje o zmene trasy, kedy by preteky začínali v Tatranskej Polianke a odpadla by tak organizácia ubytovania pretekárov na Sliezskom dome, ktorý už svojou kapacitou na takýto počet ľudí nestačí. Necháme sa prekvapiť.

Jedno je isté – komorná atmosféra pretekov , keď na štarte stálo do 50 ľudí, ktorí sa poväčšine navzájom aj poznali, už patrí minulosti. Poďakovanie za organizáciu všetkých ročníkov a tým aj za uctenie si spomienky na Jozefa Psotku patrí malej skupine ľudí, ktorí sa každoročne podieľajú na bezproblémovom chode celých pretekov na úkor svojho voľného času.

Nemalú zásluhu na tomto všetkom má aj Horská služba Vysoké Tatry-dobrovoľný zbor, SHS James a horský hotel Sliezsky dom, za čo im takisto patrí veľká vďaka od nás bežcov, pre ktorých je toto krásne podujatie srdcovou záležitosťou :-)

Výsledky Psotkovho memoriálu

Sisa Jahnová
Foto Andrej Feik a Sisa

Fotky Memoriál Ing. Jozefa Psotku, 30. ročník

Jano 13.10.2014
Sisa, bude to Madaj vyhravat aj ked bude mat 70 rokov? Matus zase na neho nestacil. Sypali mu hrach pod nohy ako janosikovi?

sisa 13.10.2014
Ja myslim ze hej, Madaj to mozno ani nesiel naplno:-))

sherpa 14.10.2014
Sisa, asi preklep, ale Juzek skonal 16. oktobra, po tazkom ale prezitom bivaku. a strecha sveta je obvykle mysleny Tibet a jeho nahorna plosina.....ale to uz je novinarsky detail...;-) fajn report.

sisa 14.10.2014
Ten datum umrtia je uvadzany všade iny - takze neviem, hadat sa nejdem. Pointa je ze memorial sa beha na jeho pamiatku, takze len tolko som tym chcela povedat...

Martin 14.10.2014
v 90tych rokoch sa konali tri ročníky behu Curmayeur-Blanc a spať. Milan Madaj bol na prvom ročníku prvý na Blancu a tretí dole v cieli. Za účasti vtedajšej špičky. Milan je Slovenský Kilian...

sisa 14.10.2014
Miňo je len velmi skromny clovek a o jeho vykonoch toho este vela nevieme.

Matus 16.10.2014
Jano, Mino to odbehol v jednom tempe, nakolko my ostatni normalni, sme to medzi casovkami odkracali :-)

Jano 16.10.2014
Matus a to ti mam verit, ze si to ty odsliapal? Sehr witzig!!