Nolčovské hole MTB

02.05.2018
nolcovske-hole-mtbPešo som tam bol x-krát, na lyžiach párkrát a vždy som si hovoril, že raz aj na bajku zájdem. Je to jednoduchý okruh na pár hodín z MT, cez severné časti hrebeňa veľkofatranského. V najvyšších polohách holí len trochu technickejší vďaka úzkemu chodníku na lúkach a hrboľatosti lesa, ale na výhľady veľmi vďačný - najmä na sever Turca a hrebeň Malej Fatry.

Na začiatok dlhá rovina popri elektrárenskom kanáli: Cez Kľačany do Sučian asfalt, do Turian prašná cesta s výtlkmi, do Krpelian chodník priamo po hrádzi. Most cez kanál a mostík cez Váh, zas po asfalte hore Nolčovom a sme v ústí Veľkej doliny, pri altánku s prameňom. Zíde sa načapovať bidón, lebo nasleduje dlhšie stúpanie do sedla Príslop, čiže priamo na hrebeň. Pekne po zelenej turistickej. Dolná polovica nový asfalt, od prvej serpentíny komfortná zvážnica.

Z lúk v sedle potlačíme do strminy cez les na vyššie položené hole a užívame si to technickejšie jazdenie úzkym singlom v miernom traverze (červená TZT). Zväčša po lúkach, sem – tam cez les, kde nás občas vyšibú konáriky a buková omladina. Pod Nižnou Lipovou celoročne výdatné napájadlá, nedostatok vody tu nehrozí.

Smerovník Vyšné Rudno: odpájame sa od hrebeňovky a po žltej valíme dole, nazad k altánku v ústí Veľkej doliny. Najprv pomedzi mraveniská, potom po lúkach, je to stále strmšie! Nižšie v lese sa pekný chodník mení na hnusnú rozbombardovanú zvážnicu. Jej spodok je totálne nepoužiteľný vďaka „trvalo udržateľnému“ lesohospodárstvu, tak ostávame verní žltej značke v totálnej strmine kľukatého chodníčka mladým lesom. Ale to už ideme (posledných asi 500m) po vlastných, pokročilá technika zjazdu nie je náš prípad.

Živí a celí, a preto vysmiati ako lečo, sme nazad na ceste, dotankujeme v studničke, umyjeme krvavé šrámy na holeniach a už len rovnakou cestou po hrádzi pretočíme stuhnuté nohy a vychladíme brzdové kotúče smerom domov.