Bicykle - Nový singltrek v Jizerkách - Vetroplach magazin

Nový singltrek v Jizerkách

18.05.2010
novy-singltrek-v-jizerkach
Cyklostezky v přírodě, zvané singltreky, úspěšně fungují řadu let v USA a v posledních letech také v Británii. První stezky se začínají objevovat i v Česku. Už za pár týdnů se slavnostně otevře nový singltrek v Jizerských horách. My jsme si trasu na úbočí Smrku mohli projet už nyní a byl to zážitek.

Zhruba 13 km dlouhý singltrek v Jizerských horách, který je součástí 20kilometrového okruhu, slibuje nový směr v rekreační cyklistice.

Oproti vybetonovaným stezkám za desítky milionů, které krajinu navždy poznamenají a stojí často přemrštěné částky, jsou tzv. singltreky k přírodě šetrné a také podstatně levnější. Singletrack (v češtině se zažil fonetický přepis singltrek) vlastně znamená úzkou stezku pro cyklisty budovanou v terénu s ohledem na udržitelný rozvoj. "Single" proto, že jsou úzké jako jednosměrné a to v celé délce, a "track" označuje trasu či stezku.

Krásným terénem sjedete až k orientačnímu místu U spálené hospody. Tady jste asi v polovině trasy a současně u druhého nástupního místa, centrum Nového Města pod Smrkem je odtud vzdálené asi 2 kilometry.

Po dlouhém sjezdu přijde zase trochu záběr. Nejprve nabíráte metry nenápadně po singltreku a přibližně po půldruhém kilometru vyjedete na lesní asfaltku, která vás vede vzhůru do sedla u Streitova obrázku (700 m). Pokud si sledujete čas, tak v tomto úseku se rozhoduje – kopec sice není extrémně prudký (sklon do 15°), ale dost dlouhý. Od Streitova obrázku pokračujete stále po asfaltu už mírnějším terénem a po lesní cestě pak sjedete k boudě Hubertka, kde se můžete občerstvit.

Za Hubertkou zase začíná singltrek a už se moc nenadřete, až do cíle pojedete skoro pořád z kopce. Je to asi nejkrásnější úsek trasy, střídá se tu jehličnatý les s majestátními buky, stezička se kroutí úbočím místy dost prudkého svahu. A když se obzor prosvětlí a vlevo pod sebou uvidíte horskou louku, budete mít cíl – parkoviště u Obřího sudu – na dosah ruky. Celkem jste ujeli asi 20 km, z toho 13 km po singltreku.

Celkový pocit? Žádné drastické kopce, ale taky ne úplně snadná dálnice. Trasa, která pobaví i poučí a současně máte požitek z pohybu v čisté přírodě.

Postavit dobrý singltrek je věda

Inspirací pro singltreky u nás se stala Británie, kde tyto stezky zažívají v posledních letech obrovský rozmach, hlavně ve Walesu, Skotsku a také Irsku. Jejich legendární tvůrce Daffyd Davis také pomáhal projektovat stezku v Jizerkách.

Klíčem k dobré trase podle něho je vstřícná dohoda s lesníky a hlavně pozorné plánování. "Na začátku se musí vymezit vhodné území. Cyklisté si nesmějí překážet s lesní technikou a obráceně. Když máme oblast vytipovanou, nastoupí terénní průzkum a navrhneme několik koridorů, kudy by singltrek mohl vést," říká Daffyd Davis. "Pak se porovnává tloušťka lesní půdy, náchylnost k erozi, průměrná vzdálenost mezi stromy, srážkové poměry, definují se možná nástupní místa apod. Teprve potom vybereme nejvhodnější trasu – a vlastní stavba je už potom hračka," vysvětluje uznávaný odborník.

Ani sám Davis se ale v minulosti nevyhnul chybám. "Když jsem s odstupem let viděl první singltreky, které jsme projektovali, nejradši bych se neviděl. Některé byly nesmyslně široké, jinde jsme neodhadli svahové pohyby. Příroda je složitý organismus, pořád se učíme."

Sportful | Eshop so športovým oblečením
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.