Nový singltrek v Jizerkách

18.05.2010
novy-singltrek-v-jizerkachCyklostezky v přírodě, zvané singltreky, úspěšně fungují řadu let v USA a v posledních letech také v Británii. První stezky se začínají objevovat i v Česku. Už za pár týdnů se slavnostně otevře nový singltrek v Jizerských horách. My jsme si trasu na úbočí Smrku mohli projet už nyní a byl to zážitek.

Zhruba 13 km dlouhý singltrek v Jizerských horách, který je součástí 20kilometrového okruhu, slibuje nový směr v rekreační cyklistice.

Oproti vybetonovaným stezkám za desítky milionů, které krajinu navždy poznamenají a stojí často přemrštěné částky, jsou tzv. singltreky k přírodě šetrné a také podstatně levnější. Singletrack (v češtině se zažil fonetický přepis singltrek) vlastně znamená úzkou stezku pro cyklisty budovanou v terénu s ohledem na udržitelný rozvoj. "Single" proto, že jsou úzké jako jednosměrné a to v celé délce, a "track" označuje trasu či stezku.

První taková stezka u nás se otevřela koncem léta 2009 v okolí Černé Vody v podhůří Rychlebských hor, nyní následuje druhá v Jizerkách. Rychlebská trasa, která vznikla na bývalých historických stezkách, je určena pro zkušené horské cyklisty a místy připomíná spíše trial – výjimkou nejsou umělé lávky, velké kameny a strmý sklon. Filozofie při výstavbě singltreku ve Frýdlantském výběžku byla jiná. Stezka uprostřed přírody, ale taková, aby si ji užili nejen nároční jezdci, ale i méně zkušení cyklisté a třeba i děti. Prostě zbrusu nová trasa vybudovaná cyklistům na míru.

Vzhůru do lesů

Jizerskohorský singltrek má dvě nástupní místa, nad Lázněmi Libverda a u Nového Města pod Smrkem. Frekventovanější asi bude to první, už proto, že se startuje u známé restaurace Obří sud. Je tu také mapa a turistická orientace.

Od Obřího sudu trasa nejprve strměji stoupá po pevné cestě a asi po kilometru uhne na mezilesní pasece vpravo. Tady začíná vlastní singltrek, který se vine mírným stoupáním v zalesněných svazích kopců Závorník (697 m) a Svinský vrch (756 m).

Na severním úbočí Svinského vrchu dosáhnete jednoho z nejvyšších bodů okruhu a můžete se rozhlédnout po okolí. Pokud se podíváte do hlubokého údolí Ztraceného potoka pod sebou, uvidíte singltrek vlnící se v protilehlém svahu. Tady je třeba povolit vidlice a pořádně zpozornět. Klesání sice není strmé, ale přece jen tu čeká pár techničtějších míst a občas se budete muset dotknout brzdy.

Krásným terénem sjedete až k orientačnímu místu U spálené hospody. Tady jste asi v polovině trasy a současně u druhého nástupního místa, centrum Nového Města pod Smrkem je odtud vzdálené asi 2 kilometry.

Po dlouhém sjezdu přijde zase trochu záběr. Nejprve nabíráte metry nenápadně po singltreku a přibližně po půldruhém kilometru vyjedete na lesní asfaltku, která vás vede vzhůru do sedla u Streitova obrázku (700 m). Pokud si sledujete čas, tak v tomto úseku se rozhoduje – kopec sice není extrémně prudký (sklon do 15°), ale dost dlouhý. Od Streitova obrázku pokračujete stále po asfaltu už mírnějším terénem a po lesní cestě pak sjedete k boudě Hubertka, kde se můžete občerstvit.

Za Hubertkou zase začíná singltrek a už se moc nenadřete, až do cíle pojedete skoro pořád z kopce. Je to asi nejkrásnější úsek trasy, střídá se tu jehličnatý les s majestátními buky, stezička se kroutí úbočím místy dost prudkého svahu. A když se obzor prosvětlí a vlevo pod sebou uvidíte horskou louku, budete mít cíl – parkoviště u Obřího sudu – na dosah ruky. Celkem jste ujeli asi 20 km, z toho 13 km po singltreku.

Celkový pocit? Žádné drastické kopce, ale taky ne úplně snadná dálnice. Trasa, která pobaví i poučí a současně máte požitek z pohybu v čisté přírodě.

Postavit dobrý singltrek je věda

Inspirací pro singltreky u nás se stala Británie, kde tyto stezky zažívají v posledních letech obrovský rozmach, hlavně ve Walesu, Skotsku a také Irsku. Jejich legendární tvůrce Daffyd Davis také pomáhal projektovat stezku v Jizerkách.

Klíčem k dobré trase podle něho je vstřícná dohoda s lesníky a hlavně pozorné plánování. "Na začátku se musí vymezit vhodné území. Cyklisté si nesmějí překážet s lesní technikou a obráceně. Když máme oblast vytipovanou, nastoupí terénní průzkum a navrhneme několik koridorů, kudy by singltrek mohl vést," říká Daffyd Davis. "Pak se porovnává tloušťka lesní půdy, náchylnost k erozi, průměrná vzdálenost mezi stromy, srážkové poměry, definují se možná nástupní místa apod. Teprve potom vybereme nejvhodnější trasu – a vlastní stavba je už potom hračka," vysvětluje uznávaný odborník.

Ani sám Davis se ale v minulosti nevyhnul chybám. "Když jsem s odstupem let viděl první singltreky, které jsme projektovali, nejradši bych se neviděl. Některé byly nesmyslně široké, jinde jsme neodhadli svahové pohyby. Příroda je složitý organismus, pořád se učíme."

Takto sa jazdí v Škótsku

Jak dál?

V současnosti se dosazuje značení jizerskohorského singltreku, který se oficiálně otevře ve dnech 7. - 9. května. "Na trasu má v budoucnu navázat dalších 40 km dalších stezek v oblasti s propojením až do Polska. Tam se nyní začíná projektovat obdobný systém," uvedl Petr Slavík z České mountainbikové asociace (ČeMBA), která se dlouhodobě snaží o zlepšení podmínek pro terénní cyklistiku v Česku.

Právě ČeMBA byla hlavním motorem vzniku singltreku v Jizerkách. Stezku pak zafinancovaly Lesy ČR a pomohl i český dovozce kol Merida, který tu plánuje u některého z nástupních míst půjčovnu kol. Projekt podpořili i starostové Svazu obcí Smrk

Šance pro "zapadlé kouty"

Zajímavé je, že jizerskohorský singltrek stejně jako dříve trasy ve Walesu i jinde vznikl v odlehlé, dosud turisticky málo frekventované oblasti. V případě Jizerek jde o polohu na severní výspě hor, v oblasti již otevřené k polským rovinám, se špatnou komunikační dostupností. Frýdlantský výběžek také patří k hospodářsky nejslabším částem republiky. Pohled na padlé textilní továrny, které se tu najdou skoro v každé obci, je víc než výmluvný.

Místní proto vnímají singltrek jako projekt, který by mohl do oblasti přitáhnout nové návštěvníky, postupně na sebe nabalit turistické služby, nastartovat cestovní ruch a pomoci tak snížit ne právě nízkou nezaměstnanost.