Test: Karpos Airbag - ultraľahký šuštiakový komplet

17.04.2014
test-karpos-airbag-ultralahky-sustiakovy-komplet

Na začiatku zimy pribudli v mojom skialpovom batohu dve malé čierne vrecúška. Otázka znela: "Čo s nimi?" Táto zima priniesla okrem iného aj odpoveď na túto otázku. Zatiaľ čo na začiatku zimy dve vrecúška len nesmelo vyčkávali na spodku batohu na to čo sa bude diať, neskôr už svoje silné stránky prejavii naplno.

Hlavná úloha týchto dvoch vrecúšok je síce v povinnom výstroji na skialpových pretekoch, ja som však našiel pre ne oveľa kvalitnejšie uplatnenie, a síce pri celodenných skialpových túrach. Namiesto hrubej a ťažkej vetrovky a rovnako aj vrchných nohavíc, ktoré som nosil na podobné túry, som nakoniec pri tých najťažších túrach brával so sebou už len dve stogramové vrecúška, ktoré nezaberali v batohu takmer žiadne miesto.

nahodím_rýchlo_Airbagy

Samozrejme pri obliekaní na podobnú túru je potrebné veľmi dobre zvážiť, čo si zobrať so sebou. Na prvých túrach sa mi stalo, že som mal so sebou aj vetrovku, ale neskôr sa ukázalo, že zbytočne. V zime vo výškach pršať nezvykne a tak problém spôsobuje hlavne vietor. Proti nemu je Airbag Jacket od Karposu veľmi účinný liek. Pod šuštiačkou som mal kvalitnú softshellku s kapucňou, pod tým ešte technickú bundu Karpos Alagna a úplne na spodku kvalitné termoprádlo. To bolo všetko.

Na nohách som takisto menil len termoprádlo podľa teploty, nohavice Karpos Vernel ma úplne očarili svojou univerzálnosťou a na ne som použil do vetra už spomínané Airbag Pants. Na dlhých a ťažkých túrach sa mi miesto v batohu veľmi hodilo a vyše kilogram ušetrenej váhy veľmi potešil ako chrbát, tak i kolená. V prípade riskantnej túry alebo ľadového počasia by som do batohu ešte odporučil pribaliť niečo na zateplenie, napríklad ľahučkú páperku alebo primaloftovú bundu.

Tu sa však ešte úlohy dvoch malých čiernych vrecúšok neskončili. Po tom ako skialpový a zimný výstroj skončí niekde na dne skrine, "Airbagy" si nájdu svoje miesto a uplatnenie aj v letnom batohu. Na rozmáhajúcich sa ultratrailoch sú takéto veci dnes už povinnou výbavou. V horolezeckom batohu v lete už na robustné oblečenie tiež veľa miesta neostáva. Najväčšiu šancu "Airbagov" vidím hlavne pri letných túrach typu: "Treba mi vôbec vetrovku?" Vetrovku možno nie, ale dve vrecúška, ktoré sa zabývali na spodku batohu a vážia 200 gramov, tie už z neho nevyberiem nikdy...

Karpos AIRBAG JACKET/PANT sú vyrobené zo švajčiarskeho materiálu Nanosphere od firmy Schoeller. Nohavice aj bunda s kapucňou majú integrované vrecúška umožňujúce pohodlné, rýchle zbalenie. Nohavice majú zipsy, pomocou ktorých sa dajú obliekať aj cez lyžiarsku topánku.

Obidva výrobky nájdete rovnako ako aj ostatný sortiment Karpos na tejto stránke:

www.sportful.sk

text a test: M.Bartoň, ktorý aj vďaka týmto dvom vrecúškam stál túto zimu na 31 kopcoch vyšších ako 3000 metrov.

foto: Timea, Martin

Fotky Test: Karpos Airbag - ultraľahký šuštiakový komplet

Jano 18.04.2014
martin, vyzera to byt vyborna vec, vaha a miesto v ruksaku na dlhych turach = vyhoda. Ale si nejak zabudol na tu Amberger Hütte, este tam ide vela..

sherpa 18.04.2014
pridu este casy, ked si outdoorovi nadsenci budu na seba oblecenie sprejovat priamo na telo.....taky je vyvoj....o to viac asi budeme hodnotit vykony predchodcov, ktori to dokazali aj s tymi kilami navyse.....ako sucast rizika...

piskot 18.04.2014
treba este napisat co ti z dvoch vrecusok ostane ked niekde na tvrdom sneholade spadnes =)

Martin 19.04.2014
Tie vrecúška sú samozrejme náchylnejšie na poškodenie ako nejaký hrubý goráč. Pravda je že ja som ich napriek častému používaniu v zime nepoškodil. A ešte Šerpovi: prečítaj si ten rozhovor s Rakoncajom na FB. Naši predchodcovia používali v horách často menej záťaže ako je tomu dnes zvykom...

sherpa 22.04.2014
ano Martin, cital som to......nasi predchodcovia nemali tolko druhov veci.....preto mali iba to podstatne......sice obcas ultra tazke, ale museli to mat. co nebolo treba nechali na chate ci v tabore....ako sa hovori > hladny vlak najlepsie uteka. a s holym zadkom uz duplom. Ludo Zahoransky napr. nedal vrchol Nanga Parbatu kvoli chybajucemu cakanu....drobnost na par metroch.....ale po rokoch sa na to uz asi len v dobrom spomina, ze to neriskoval dalej.

g+ 24.04.2014
Mal si na sebe : termo, mikinu, softshelku a ten ultralight. Tak neviem v com spociva vyhoda. Soft ti neprefukne...

Martin 27.04.2014
vo vysokých zimných horách samotná softshellka a dve tenké vrstvy určite nestačia, ja som nahradil 600g. vetrovku 100g. Airbagom od Karposu...

Fero (poliak.f@gmai.com) - 22.01.2015
Martin, aka je odolnost voci vode? Mmam na mysli mokry sneh alebo prechodne mrholenie.

Martin 23.01.2015
odolnosť voči mrholeniu, prehánke alebo mokrému snehu je výborná, výhodou tenučkého materiálu je aj to že rýchlo schne, teda on vodu prakticky vôbec neprijíma...