To najlepšie z Polonín na MTB

15.10.2011
to-najlepsie-z-polonin-na-mtb

Hlavný hrebeň Polonín kopíruje slovensko-poľskú hranicu. Hlavná časť, ktorá je turisticky najzaujímavejšia a aj najnavštevovanejšia je od Ruského sedla po Kremenec. Ďalšia časť smerom na severozápad, ktorú som už veľakrát šiel je Balnica – Ruské sedlo. Úsek z Dukly na Balnicu som šiel na bajku len raz pred mnohými rokmi. Pospájané to tvorí slušnú hrebeňovku prerušenú asfaltovou cestou len na jednom mieste nad Palotou, kde je prechod do Poľska. Drvivá väčšina tejto trasy vedie lesom. Výhľadmi a výškou je najlepší už spomínaný úsek z Ruského sedla na Kremenec.

O 8.30 ráno vyrážam zo Stakčína, kde nechávam auto. Idem po ceste smerom k Starine. Pred hrádzou treba odbočiť doľava na obec Jalová a hneď po asi 100 metroch doprava do kopca. Sme na ceste, ktorá vedie po brehu Stariny do zaniknutej obce Ruské. Na náprotivnom brehu je výrazný trávnatý vrchol Gazdoraň odkiaľ sú krásne výhľady a je to dobrý tip na nedeľný rodinný výlet, hoc tam nevedie turistická značka. Na križovatke Y pri vode treba odbočiť doprava. Cesta vedúca doľava vedie do zaniknutej obce Zvala. Po chvíli prichádzame do Ruského. Tu odbočujem doľava do Ruského sedla a po pár zatáčkach som na hrebeni. Chodníkom na Kruhliak treba najmä z počiatku tlačiť, neskôr sa už dá šliapať. Za 35 minút som hore. Odtiaľ sa dá ísť tromi smermi. Červená značka cez Jaslo do Cisny je paráda. Zjazd z Jasla je podľa mňa najlepší v Poloninách. Tento však dnes vynechám. Cez Ferečatu som ešte nešiel. Dnes pokračujem opäť po hrebeni smerom na východ. Prechádzam cez pekný vyhliadkový vrchol Pľaša, kde si doplním vodu v studničke. Tu na Pľaši som sa pred rokmi prvýkrát stretol so svojou manželkou, takže vždy sa mi vynoria pekné spomienky na ten hmlistý zimný deň. Z Pľaše na Ďurkovec je to blízučko a z Ďurkovca na Riabu skalu ešte bližšie. Tieto kopce sú čo do výhľadov na hrebeni najlepšie. Z Ďurkovca sa dá prípadne rýchlo spustiť do Runiny a z Riabej skaly do Novej Sedlice. Všetko zjazdné na bajku. Na Riabej skale odbočujem na sever do Poľska. Žltá značka vedie cez vrch Paportna, trocha klesne, jemne stúpne na Javorník a odtiaľ pekný strmý zjazd do Wetliny. Chodníky vedúce na hrebeň z poľskej strany sú viac vychodené, ale je na nich aj veľa voľných kameňov. V zjazde sa teda nájdu aj ťažké úseky. Stále ako v celých Poloninách sú to korene, hlina a voľné kamene. Záverečný padák do Wetliny je kvôli voľným kameňom veľkým aj ako futbalové lopty dosť náročný. Na tomto úseku sa mi pokazil zadný tlmič a prebral sa až o dva dni v servise.

Pľaša

Vo Wetline nie je problém slušne sa najesť ani ubytovať. Navyše som v Bieszczadoch, čo ponúka pekné turistické ciele. Pirohy s mäsom a pivo – 5€. Z Wetliny idem po zelenej na Malú Rawku. Zo začiatku krátko nie je problém ísť v sedle, potom treba zobrať bajk na plecia a vyniesť ho na vrch Dzial. Odtiaľ sa už dá ísť opäť v sedle. Cesta na Malú a Veľkú Rawku je veľmi pekná. Veľa sa ide po lúkach a sú odtiaľ krásne výhľady na okolité hrebene. Ja som si zobral málo vody a riadne ma to tu vysušilo. Veľká Rawka prevyšuje 1300m a je odtiaľ špičkový výhľad. Za ideálnych podmienok možno vidieť od Vysokých Tatier po Hoverlu. Krátko si vychutnávam vrchol a smäd ma ženie ďalej. Úsek po ukrajinsko-poľskej hranici na Kremenec treba potlačiť, ale je to len kúsok. Tu sa stretajú hranice troch štátov, je to najvýchodnejší bod Slovenska atd. Veľa ľudí sem na bicykli nechodí. Výstup zo slovenskej strany je najmä pre milovníkov lesa. Výhľady z vrcholu sú minimálne. Z Kremenca pokračujem po červenej značke cez Stužicu do Novej Sedlice. Stužica je z hľadiska ochrany prírody veľmi významné miesto. V zjazde treba zopárkrát zosadnúť a preniesť bajk cez ohromné staré spadnuté buky, inač je to zjazdné. Od potoka ešte vyšliapať krátko na Temný vŕšok a na záver už len rýchly zjazd do Novej Sedlice. Odtiaľ 40km po ceste k autu do Stakčína. Môžete sa cestou ešte zastaviť pozrieť drevený kostolík v Uličskom Krivom. Nakoniec je to 110km a cca 3000 výškových. Pri aute som opäť po 10 a pol hodinách, takže ako sa tu zvykne hovoriť – pekná, ani nie poldenná túra.

Turistov v týchto terénoch veľa nestretnete a cyklistov už vôbec nie. Cyklisti využívajú akurát cestu popri Starine do Ruského a do Runiny a cez Ruské sedlo do Poľska, ale v teréne tu takmer nikto nejazdí. Chodníky sú dosť náročné a väčšinu času je človek skrytý v lese. Tento okruh by som nazval hádam tým najlepším na MTB v Poloninách. Za najlepší zjazd v Poloninách pokladám zjazd z Jasla do Cisny, ktorý ale nie je v tomto okruhu.
                Najlepšie, čo Poloniny ponúkajú je ticho, pokoj, lesy a hory kam len oko dovidí. Ľudí tu je ozaj len veľmi veľmi málo.
Pozn.: fotky sú z viacerých túr
Marians

Fotky To najlepšie z Polonín na MTB

Peter 16.10.2011
Ako je to s cyklistami v Poloninach na Polskej strane? Presiel som tie poloniny na bajku cca pred 10 rokmi, bolo to fakt dobre, ale co som tam bol neskor peso, bolo tam velmi vela pesiakov . Toho roku som siel okruh cez Ruske a spat z Balnice zjazd do Osadného - krasny singletrack. Chcel som dat aj tu Poloninu Runa co si pisal skor, ale zabudol som doma pas a cez zelenu som nemal odvahu riskovat ako pred Shengenom sme chodili do Polska. Asi by som s pokutou za 500.- Sk neobisiel.

marians 16.10.2011
singletrack z balnice do osdneho je ozaj super, skoda, ze je to take kratke. na polskych Bieszczadoch je ozaj dost ludi, turisticky ruch tam prekvita. Na polonine Carinskej, Wetlinskej a Tarnici som na bajku nebol. Mam pocit, ze tam cyklisti ani nesmu a strazia to tam lepsie nez u nas. Napr. ked chces ist na Chatku Puchatku, tak sa aj plati vstup a s bicyklom ta urcite nepustia.

Peter 17.10.2011
Od Ruskeho sedla po Rabiu skalu, pripadne az na Kremenec, kolko treba tlacit a kolko sa da ist na biku-percentualne?

marians 18.10.2011
na tomto useku sa tlaci len velmi malo. hned na zaciatku na kruhliak z tych 35minut asi polovicu. potom uz len ak zopar kratkych vysvihov. myslim, ze to nebude ani 10%

Peter 13.09.2012
tento víkend tam chceme ísť, nechceš sa pridať?

marians 27.09.2012
asi som to prepasol. boli ste? nevsimol som si koment. mohol si sa ozvat na fb alebo na mail

bezkar2 (vojtmar@gmail.com) - 12.07.2013
To najlepšie z Polonín na MTB? Celú trasu, tak ako je popísaná v článku sme nedávno prešli na bajkoch a musím dodať, že tak krásne a rozľahlé lesy uvidíte u nás iba tu, lenže čosi podstatné autor zabudol,či nechcel v článku uviesť. Od Ruského sedla v podstate končí horská cyklistika, tak ako ju všeobecne poznáme a nastupuje turistika s bajkom, neskôr horská cyklistika s prvkami extrému v podobe downhill, resp.trial. V článku sa píše, že z celej trasy je asi 10% nutné tlačiť bajk, v mojom prípade to vôbec nebola pravda, ja som si svoj bajk radšej niesol na chrbte, aspoň mi tak neprekážal, ako mojim kolegom za mnou. Stúpania na vrch Kruhliak sú tak prudké, že sem peší turista dôjde rovnako rýchlo ako ten na bajku, a o tom, kto bude mať z toho viac potešenia ani nemusíme diskutovať. Značnú časť trasy tvoria otvorené lúky. Sú to najkrajšie výhľadové úseky no z hľadiska zjazdnosti je to zase iba trápenie. Chodníky sú veľmi úzke a vychodené do tvaru písmena "U". Stopu tvorí iba 20-30 cm široký pás, lemovaný metrovou trávou, lopúchmi, alebo hustým porastom borievok. V tak hustom poraste vidíte prekážky na poslednú chvíľu, jazda potom vyžaduje plné sústredenie aj na rovinatých úsekoch. Oddychovať v sedle sa tu proste nikde nedá. Kapitola sama o sebe sú zjazdy. Zjazd z Paportnej, resp. z Jawornika po žltej do Wetliny obsahuje dva cca 200m úseky, ktoré sú pre väčšinu bajkerov za hranicou zdravého rozumu, pričom podľa nastupujúcej erózie, to bude iba horšie. Wetlina je nádherné stredisko turistického ruchu o akom na slovenskej strane Beskýd môžme iba snívať. Kedže v článku uvedený časový plán túry(10hod) možno považovať za neprekonateľný,(podľa niektorých aj nereálny), nocľah vo Wetline je najlepšie rozhodnutie, aké môžte v týchto podmienkach urobiť a ani vám nemusí skrížiť cestu 2 hod silná búrka, ako sa stalo práve nám. Druhý deň sa na trase opakujú všetky popisované špecifiká, až na to, že so skúsenosťami z predošlého dňa, oddýchnutý, po výdatných raňajkách, za dokonalého počasia a bez časového tlaku, sa znášajú nástrahy trate oveľa ľahšie. Zjazd z Kremenca do N.Sedlice ako taký, nie je vhodný pre bajk. Úzky, kamenistý a koreňmi popretkávaný chodník, každú chvíľu krížený popadanými kmeňmi starých stromov možno považovať za najhorší a najťažší úsek celej trasy. Málo kto ocení fakt, že sa jedná iba o 2-3 km, z celkovo 7 km ináč pekného zjazdu. Celá trasa po hrebeni je tak náročná, že na bajku si ju na 99,9% nemožno vychutnať. MTB v týchto podmienkach je skôr o tom, do kedy ešte vládzem hýbať pedálmi. Prešli sme to, no potrebovali sme na to o jeden deň navyše a aj tak nás to stálo neskutočne veľa síl.Každý si hrabol na dno svojích síl. Na Slovensku podľa mňa nič ťažšie ani neexistuje. Záver, "To najlepšie z Polonín", áno, nie však na MTB.

marian surnicin (marian.surnicin@gmail.com) - 19.07.2013
som rad, ze ste sa vydali prejst tuto trasu a dakujem za spatnu vazbu. trasa je popisana z mojho subjektivneho pohladu. casy ani uvadzanie usekov, ktore som siel v sedle a ktore som tlacil su pravdive. urcite bez prehanania. tak isto to plati aj pre zjazd z kremenca. vsetky trasy, ktore su popisovane v mojich clankoch su podobne narocne. podla toho, co pises, teda nebudu pre siroku bajkersku verejnost:) ak povazujes cas 10 hodin za nedosiahnutelny, tak mi to lichoti:)