Val Malenco MTB - Campo Moro a Val Poschiavina

15.09.2018
val-malenco-mtb-campo-moro-a-val-poschiavina

Val Malenco je veľká dolina na talianskej strane Berninských Álp ohraničujúca ich z juhu. Aj keď by to bolo z Val Rosegu vzdušnou čiarou čo by kameňom dohodil, autom po ceste dookola to trvá dve hodiny...

Priznám sa, že k výpadu s bajkom do Val Malenco cez sedlo Ciancan ma inšpirovala zmienka o MTB túre okolo masívu Berniny, autom sa mi cez vzácny voľný čas dookola ísť nechcelo, radšej sedím na bajku ako v aute a tak som zaparkoval už klasicky na obľúbenom parkovisku Sfazú a vyrazil odtiaľ.

z_mrakov_sa_niečo_vynára,_priblížim_si_to...

Najprv som zjazdoval do Poschiava (1000m.) a odtiaľ som stúpal najprv asfaltom, neskôr šotolinou a v závere som už tlačil chodníčkom až do sedla Ciancan. Tu som sa rozhodol ísť ešte do sedla Campagneda a tak nakoniec ukončujem nepretržité stúpanie až vo výške vyše 2626 metrov...

Lago_di_Campagneda

Netuším, čo ma čaká na druhú stranu, začínam zjazdovať ale po chvíli musím zosadať a zniesť bajk chodníkom kde sú úseky s reťazami. Dole kopcom sa však bajk prepraví ľahko a tak zakrátko už zjazdujem po lúkach a pasienkoch Campagneda. Prechádzam okolo chaty Rumsatsch a po spevnenej ceste sa blížim ku miestu s názvom Campo Moro. Až tu sa rozhodujem kde sa vlastne zvrtnem a začnem vraciať naspäť. Nakoniec rozhodnutie padne na návrat dolinou Val Poschiavina.

Val_Poschiavina

Ku priehrade pohodlne vyšliapem na bajku po asfaltke. Od priehrady do ústia doliny Poschiavina to ide tiež v sedle. Otvárajú sa mi nádherné výhľady do ústia tejto doliny. Naháňa ma síce dážď ale nemôžem prestať fotiť. Začiatok doliny je zjazdný ale čoskoro začínajú úseky s veľkými kameňmi a treba tlačiť. Záver doliny Poschivina v stúpaní do sedla Ciancian je strmý technický úsek. Oceňujem že som si zobral karbónový bajk a ľahko sa mi nesie na chrbte.

Lago_di_Poschiavo_presvitá_medzi_stromami

V sedle uzatváram okruh, zjazdujem už známym chodníčkom. Na začiatku ma čakajú aj chodecké úseky neskôr to už po spevnenej ceste je riadny fukot. Odvažujem sa ešte na zachádzku značenou cyklotrasou nad poschiavom s názvom Thron. Zjazdujem potom okolo rovnomennej usadlosti až dole ku jazeru. Odtiaľ ma ešte čaká stúpanie z Poschiava do Sfazú - 610v.m. po asfalte.

Celkovo som na tejto túre nastúpal 3050v.m., prešiel 62km a hodinky ukázali 10:20hod. aktivity :)

Na záver ešte poznámka ku MTB okruhu okolo Berniny: prípadní záujemcovia musia rátať s dlhými úsekmi kde budú tlačiť miestami aj nosiť bajk. Ako kľúčový úsek tohto okruhu považujem prechod cez passo Muretto. V smere do Val Malenca je toto sedlo zjazdné po starej vojenskej ceste. V smere do Maloje je nielenže absolútne nezjazdné ale problém je tento úsek ísť s bajkom obidvoma smermi. Ja som plány na tento okruh zatiaľ zavrhol, radšej sa budem venovať túram kde sa dá viac jazdiť ako tlačiť, prípadne budem kombinovať moju stále viac obľúbenú disciplínu Bike and Hike