Čutkovská dolina

17.04.2016
cutkovska-dolina

Jedna z menej známych dolín na severe Veľkej Fatry klesá spod Šiprúňa a ústi k Váhu v Černovej pri Ružomberku – v podstate „poza chrbát“ lyžiarskeho strediska Malinô Brdo. Do povedomia sa začína dostávať najmä preto, lebo v jej ústí rastie taký malý, rodinný rekreačný areál (koliba, ihriská, ovečky, rybičky a tak...). Dolinou už dávnejšie vedú cyklotrasy do sedla pod Vtáčnikom (žltá - tá je vo vrchnej časti trochu hardcore) a na druhú stranu (zelená okolo Tlstej hory) do susednej Bystrej doliny. Od roku 2014 pribudla aj modrá turistická značka – skoro celou dolinou, až do sedla pod Vtáčnikom.

A domáci Černovčania začali na jeseň minulého roka budovať náučný chodník (Čutkovská dolina známa - neznáma), ktorý ukazuje nielen „klasické“ zaujímavosti v samotnej doline (ako bralá, lesy, lúky  a mokrade), ale má pár odbočiek aj do bočných doliniek k tunajším skvostom: niekoľkým vodopádom a jednej tiesňave. Na jar 2016 vraj by mal byť kompletný. Zatiaľ v zime, keď sme tam šmejdili, to bolo na niektorých miestach len podľa intuície a bez vychodeného chodníka, iba nejaké nové lavičky a mostíky ukazovali cestu, ale v zime (bez brodenia žihľavou) sa dá. Náučných tabúľ je desať, tá posledná pri tiesňave. Na odbočky k niektorým z nich zatiaľ upozorňovali len malé zelené šípky bez popisu zaujímavostí, len s logom náučného chodníka.

Dolina vyzerá byť ideálna na „zdravotnú prechádzku“ aj v zlom počasí, tak sme sa vybrali na prieskum pred blížiacim sa frontom, keď to nebolo na nejaké veľké kopce. Lebo väčšinou je tu pod nohami pohodlná spevnená cesta. Len ku koncu prechádza do strmšej, traktormi rozrytej zvážnice. Keď sa ale na jej konci zvrtne cyklotrasa aj modrá značka prudko doľava, takmer do protismeru, zas je to dobré – až pod Vtáčnik pohodový lesný chodník. S krátkym záverečným strmáčikom, už po lúke. Hore sme v podstate na hrebeni Veľkej Fatry, takže je tu viacero možností – na sever k lanovke, na juh smerom pod Šiprúň... My sme pred oblakmi utiekli po zelenej na Vlkolínske lúky, a potom už pekným lesným traverzom do Ružomberka. Oplatilo sa...