Livigno MTB - okruh cez Passo Gallo a Val Mora

09.08.2017
livigno-mtb-okruh-cez-passo-gallo-a-val-mora

Taliansko - Livigno

Bezcolná zóna Livigno ležiaca v horách na hranici so Švajčiarskom je už notoricky známa svojimi bajkovými možnosťami. V tomto článku sa pokúsim predstaviť

jeden zo základných okruhov vedúci nielen po parádnych zväčša prírodných trailoch ale aj nádhernou, ako povedal kamarát: Kanadskou prírodou.

Popis trasy:

Pri štarte z Livigna zamierime po cyklochodníku smerom ku vodnej nádrži, prejdeme popri Laterii s výbornou zmrzlinou ale s veľmi neefektívnym spôsobom predaja a dostaneme sa na breh jazera.

Popri ňom vedie štrková cesta až ku reštaurácii na brehu, odtiaľto začína stúpanie na passo Alpisella. V sedle nás po pár sto metroch čaká odbočka doľava na turistický chodník. Dalo by sa dole ku jazeru San Giacomo pokračovať aj štrkovou cestou ale takto by sme minuli krásny zjazd.

Viac o tomto prírodnom nie veľmi ťažkom chodníčku sa dozviete už z priloženého videa:

Tento zjazd v ktorom je samozrejme potrebné dávať pozor na pešiakov končí dole pri jazere na štrkovej ceste. Hneď po napojení sa na ňu odbočíme doľava. Po krátkom úseku po brehu vodnej nádrže sa dostaneme ku piknikovému miestu. Tu odbočíme opäť doľava smer dolina Val Mora. Po mojich viacerých túrach v týchto končinách vám teraz predstavujem tú najvýhodnejšiu variantu.

Aj keď vám bude oficiálne MTB značenie hovoriť niečo iné už zakrátko po spomínanej odbočke na križovatke treba odbočiť opäť vľavo: (foto)

Po odbočení vľavo sa dostaneme na parádny traverzovací chodníček vedúci mierne nad úpätím svahu. Sú z neho krásne výhľady nielen do Val Mora ale aj na okolité kopce tak trochu pripomínajúce kanadské scenérie :)

Nie však výhľady sú dôvodom tejto odbočky. Aj keď značenie navádza urobiť tento okruh opačným smerom ako ho dnes idem ja mne sa po viacerých pokusoch oboma smermi javí ako jednoznačne lepší tento:

Najprv zjazdovať mierne dole ku jazeru Livigno, potom serpentínami na najľahšom prevode vystúpať hore do passo Gallo a odtiaľ sa pustiť parádnym zjazdom dole do Val Mora.

Bajkeri obľubujúci dlhé aj ťažšie zjazdy by si mali tento okruh určite vybrať v tomto smere... oplatí sa.

Pri zjazde z passo Gallo ktoré je vlastne akousi plošinou tvorenou alpskými pasienkami sa po prejazde potoka dostaneme na križovatku turistických značiek. Pozor! Už druhý deň dnes odbočíme inde ako uvádza oficiálna bajková značka. Čiže odbočiť treba doprava, tu nás čaká najťažší ale aj najkrajší úsek dnešného zjazdu. (uvidíte vo videu)

Po zjazde touto červeno značenou prepojkou sa dostaneme už do spomínanej Val Mora. Aj keď táto dolina je mierna a trail je zjazdný oboma smermi jednoznačne viac sa oplatí v smere ktorým pôjdeme my, teda smerom dolinou dole, v smere tečúceho potoka. Trail tu v posledných rokoch prešiel viacerými úpravami a teraz už je celý parádne zjazdný bez zosadania...

Po prejazde tzv. Passo Val Mora, ktoré vlastne nie je sedlom ale akousi planinou sa pomaly dostaneme opäť ku jazeru San Giacomo. Tu uzatvoríme okruh. Pre návrat do Livigna je najľahšie použiť príjemné stúpanie do Passo Alpisella a následný zjazd ku jazeru Livigno. Oveľa krajšou variantou by ale samozrejme bola tá vedúca cez Val Trela s následným zjazdom až do Val Pila. Táto varianta je ale kúsok dlhšia a náročnejšia, čiže každý podľa svojich síl.

Krárke video z prejazdu týmto okruhom si môžete pozrieť tu:

Ešte na záver ku orientácii: V Livignu je prakticky na každom kroku veľká tabuľa s podrobnou mapou na ktorej sú vyznačené turistické aj bajkové trasy. Odporúčam odfotiť si výrez mapy ktorý práve potrebujete a takto máte na túru aktuálne to čo potrebujete. Všetky aj v tomto článku spomínané úseky vedú po kvalitne značených turistických chodníčkoch.