Nový lezecký sprievodca Demänovskej doliny

24.04.2023
novy-lezecky-sprievodca-demanovskej-doliny-

Nie je to tak dávno, čo sme sa prvýkrát zatúlali s lezečkami a lanom na Machnatô. Lezecká oblasť v srdci Demänovskej doliny je (nielen) Liptákom dobre známa. Svoju históriu píše už niekoľko desiatok rokov a vyrástli v nej celé generácie milovníkov vertikálneho baletu. Pre nás to však bolo niečo nové. Naklusali sme plní nadšenia, bez patričnej prípravy či znalostí miestnych pomerov. Zorientovať sa v množstve sektorov a ciest bez sprievodcu bol však pre nás tvrdý oriešok. Len zlomok línií má pri nástupe svoje označenie a správne odhadnúť obtiažnosť a stav cesty sa nám nie vždy podarilo. Už vtedy bol na svete celkom slušný sprievodca od Vlada Dzurošku, ktorý by určite vniesol viac svetla do našej situácie, my sme ho však nemali. A hoci je celkom čerstvého dáta (2018), Machnatô zažilo v poslednom období taký rozmach vzniku nových ciest, že pôvodný sprievodca z toho vychádza už zastaralo.

Preto ma veľmi potešilo nové vydanie lezeckého sprievodcu pre Demänovskú dolinu (2022) z edície Skaly na Slovensku od osvedčeného autorského kolektívu okolo Vlada Lineka. Vzhľad, obsah aj forma sprievodcu je verná svojim predchodcom z tejto edície. Ide o knihu formátu A5 v lepenej mäkkej väzbe, s počtom strán 320 a hmotnosťou takmer 680 g, čím sa vymyká predstave o vreckovom balení. Rovnako objemný je však aj jej obsah. Nechýbajú v nej základné informácie o oblasti, prírodné aj turistické zaujímavosti, či ozaj podrobná história tunajšieho lezenia.

Najpodstatnejšie sú však informácie o jednotlivých lezeckých lokalitách. Sprievodca ich popisuje päť: Machnatô, Siná, Repiská, Ostredok a Ertoid. Každá kapitola obsahuje popis oblasti, prístup, mapky, súradnice, obmedzenia a samozrejme podrobný rozpis jednotlivých sektorov a ciest v nich. Každá cesta je samostatne definovaná dĺžkou, obtiažnosťou, stavom a počtom fixných istení, stručným popisom. K tomu sú k dispozícii nákresy sektorov aj aktuálne fotografie so zakreslenými líniami. Snáď neexistuje informácia, ktorú by ste v tomto sprievodcovi nenašli.

Čo však mám potrebu tejto knihe vytknúť, je práve jej predimenzovanie. Keď sa človek ťahá pod skalu s kopou lezeckého „bordelu“ na chrbte, zvažuje každý gram. A pri knihe vážiacej takmer ¾ kila je dilema medzi pohodlím a potrebou dosť veľká. Do určitej miery tento problém rieši dostupná elektronická verzia sprievodcu, no pre tých papieru verných stojí za úvahu pár tipov do budúcna:

- Je potrebné v knihe mať toľko celostranových ilustračných lezeckých fotografií (presne 63 (!) len v sprievodcovskej časti knihy)? Ich zredukovaním na cca tretinu by sprievodca vôbec neutrpel na kvalite ani obsahu.

-Taktiež potrebu a využitie reklamy v takýchto projektoch celkom chápem, no aj tak to knihe pridalo ďalších zbytočných 18 strán navyše.

Možno by bolo riešením rozdeliť knihu na dve oddeliteľné časti - textovú a sprievodcovskú, ktoré by sa podľa potreby dali používať aj samostatne. Každopádne je to však skvelý a užitočný sprievodca, za ktorého patrí autorom veľká vďaka. Tak kupujte, študujte a vidíme sa na Machnatom! ;-)

Sprievodca sa dá zakúpiť napríklad TU .

Jaraba

Fotky Nový lezecký sprievodca Demänovskej doliny

RE: Nový lezecký sprievodca Demänovskej doliny
sherpa 24.04.2023
cely zivot to hovorim, najtazsia vec na svete je papier :-). ale obrazky sa vzdy dobre pozeraju. vreckove formaty sa uz velmi nenosia, jednak, ze tie elasticke oblecenia su dnes trendy a vrecka a la 80s sustaky kde voslo 3kg jablk, mapa, kluce od celej skoly, nozik a nahradne ponozky, to uz nie je moderne. a druhak, vsetko je uz v tych smartfonoch, doslova. sprievodca pekny, je super, ze take nieco vobec je. uz len nosica k nemu a mas vybavene.