Branisko: Smrekovica cez Veľkú Skalu

03.09.2018
branisko-smrekovica-cez-velku-skalu

Odkedy diaľnica spojila Poprad s Braniskom otvorila nám nové turistické možnosti. Z Popradu to na sedlo Branisko trvá 30 minút. V sedle sa cez týždeň dá pohodlne zaparkovať a na túru vyrážame priamo odtiaľ.

V sedle Branisko pri hlavnej ceste je umiestnená kvalitná turistická mapa už s novými trasami. Tentoraz opäť vyrážame smer sedlo Prašivá ale už od začiatku po značke, minule sme si to nechtiac trošku skrátili po hrebeni a lesnej ceste.

Už po krátkej chvíli sa klesajúcim chodníčkom dostávame ku prvej prírodnej zaujímavosti dnešného okruhu: Diablovej vyvieračke. Kto si chce pozrieť ponor nech si klikne na predošlý článok, odklik je dole.

Diablova_výverová_diera

Ideme po značke, míňame odbočku ku kyselke, snažíme sa držať tempo, vody máme ešte dosť a tak ju nejdeme ani hľadať a šlapeme smer sedlo Prašivá. V tomto sedle sa nachádzajú dokonca nejaké nové vykopávky, je tam informačná tabuľa. Dnes tu tiež veľmi nestojíme akurát zameráme našú novú trasu: čaká nás skratka neznačkovaným chodníkom okolo Jánošíkovej studničky a po lúkach ku kameňolomu nad Vyšným Slavkovom.

Vyšný_Slavkov,_od_kameňolomu_pôjdeme_dolinou_hore

Studničku v lese nájdeme, je to vyznačené aj keď lesná cesta po ktorej ideme nie je oficiálne značený turistický chodník. Vychádzame z lesa, na lúkach sú krásne výhľady na Vyšný Slavkov a okolie. Prichádzame dole ku starému kameňolomu. Odbočujeme vpravo na štrkovú cestu, zakrátko nás smerovník zvedie z cesty ku historickej pamiatke: starej peci na vápno. Na informačných tabuliach sa dozvieme pár zaujímavostí...

Tunelová_brána

Od pece sa treba vrátiť naspäť na cestu a pokračujeme smer hrebeň Vysokej Skaly. Pred nástupom na hrebeň s aosviežime v potôčiku a potom už naberáme výšku. Ešte pred skalou nás čaká kuriozita: Tunelová brána. Po nej s auž blížime ku vrcholu Veľkej Skaly 930m. Čakajú nás parádne výhľady nakoľko vrchol o pár metrov vyčnieva nad vegetáciu.

Na_Veľkej_skale_930m.

Pokračujeme ďalej hrebeňom na Bodigáň, lúku s tiež krásnymi výhľadmi. Odtiaľ po lúkach na Kravcovú a potom sa už opäť ponárame do lesa. Prechádzame okolo studničky a strmým chodníčkom sa dostaneme až na vrchol Smrekovice. Tu na nás čaká už známe posedenie s úžasným výhľadom. Občerstvenie si treba doniesť zo sebou. Po ceste nie je nikde možnosť si niečo kúpiť ale to vôbec nevadí. Hlôavne že je vody dosť...

Smrekovica_1199m.

Po hlavnom vrchole dňa pomaly schádzame dole po modrej značke, prechádzame ešte okolo Diablovho ponoru a pri aute v sedle Branisko uzatvárame okruh. Táto oblasť má okrem kľudu turistom naozaj čo ponúknuť...

Túru sme absolvovali na jar 2018. Dĺžka cca 5-6 hodín. Prevýšenie 910 v.m.