Livigno MTB - okruh cez sedlá Chaschauna a Stretta

28.06.2018
livigno-mtb-okruh-cez-sedla-chaschauna-a-stretta

Val Roseg - Pontresina - Val de Fain - Stretta - Livigno - Chaschauna - S-Chanf - Samedan - Pontresina - Val Roseg

Z Val Roseg vyrážam až o dvanástej. Dnes si na okruh beriem karbónový hardtail Rockmachine Blizz. Okrem dvoch sediel v teréne ma čaká aj veľa asfaltu. A práve tie asfaltové úseky sú na tomto bajku parádae. Nechal som si ešte plášte s jemným gripom a tak z Pontresiny po dolnú stanicu lanovky na Diavolezzu priam letím. Tu odbočujem do Val de Fain. Fajnové stúpanie, oceňujem ľahký prevod, ktorý ponúka Sram XG10-50.

Prichádzam do sedla Stretta 2476m. Chodník primo ku ceste do Livigna je v hornej časti zničený eróziou, sú na ňom veľké drevené schodíky, pokúšať to na bajku by ma ani nenapadlo. Od cca prvej tretiny už ale nasadám na bajk a následuje krásny zjazd až ku ceste. Cez Livigno prefrčím po asfaltke a sčasti po asfaltovom cyklochodníku.

Livigno

Mierim si to do Val Federia. Tu začína stúpanie končiace až v Passo Chaschauna. Najprv strmý asfalt potom šotolina. Na nej už viac tlačím ako šliapem. Prechádzam okolo chaty prerobenej zo starej kasárne. Hore v sedle fučí ľadový vietor a tak sa moc nezastavujem. Keď som pred piatimi rokmi písal článok o tomto okruhu v opačnom smere tak sa ozvali hlasy, že opačne to treba ísť. Nasledovať by mal zlatý klinec programu: zjazd do doliny Chaschauna. Bohužiaľ je chodníček po zime zničený eróziou a tak musím občas zosadať. Veru, potreboval by opravu. Neviem si veľmi predstaviť ako tadiaľto zjazduje masa pretekárov na trase Schweizer Nationalpark Maraton.

Val_Federia

V doline už pokračujem štrkovou cestou, zjazd rýchly, výhľady stoja zato pribrzdiť. V dolnej časti sa už ale sústredím na miesto kde by som mal odbočiť doľava cez potok na vraj parádny singeltrail v lese. Podarí sa mi ho nájsť.

Stále treba občas aj zosadnúť ale je to najkrajší a najtechnickejší úsek dňa. Našťastie tu nestretávam ľudí odrem jednej dvojice. Ťažko by sme sa míňali. Podľa GPX údajov ho nájdete ľahko, musím však poznamenať že táto odbočka vás bude stať cca 20-30 minút navyše.

zjazd_do_Val_Chaschauna

Pri parkovisku, ktoré slúži ako východisko na túry aj do Švajčiarskeho Národného parku sa opäť dostanem na asfaltku. Z S-Chanf do Madulainu idem starými cestičkami, odtiaľ už pokračujem asfaltkou a cyklotrasou. V údajoch GPX si nájdete aj kde sa nachádza obchod Aldi v Samedane, pre obyvateľov z okolia klúčové info :)

v_pozadí_vidieť_zjazdové_serpentíny_zo_Sedla_Chaschauna_do_doliny_

Po nákupe s plným batôžkom ma ešte čaká asfalt do Pontresiny a 7 km šotoliny naspäť do Val Rosegu.

Celý tento okruh nie je to, kôli čomu by ste tu mali cestovať 1000 kilometrov na pár dní. Viac ako krásnych singlov si ale človek užie parádne výhľady a meniacu sa krajinu. Počas takmer 80 km a 2070v.m. tu človek uvidí veľmi veľa. Viac už v galérii.

PS: a tie okruhy, kôli ktorým sa tých 1000km ozaj oplatí ísť si nájdete pod článkom ;)